Klantenservice

Wij staan voor u klaar

Veelgestelde vragen

Internet

Heeft u een glasvezelverbinding van PLINQ dan is de aangeboden internetsnelheid gegarandeerd. De aangeboden snelheid is zowel de download- als de upload snelheid. Of u deze snelheid haalt is afhankelijk van uw apparatuur in huis, WiFi kan ook van invloed zijn op de internetsnelheid.

Nee, u kunt ongestoord en onbeperkt internetten.

Ja, dat is zeker mogelijk. Internet vormt bij PLINQ altijd de basis van uw abonnement. U kunt hier zelf telefonie of televisie aan toevoegen.

Nee, consumenten abonnementen zijn allemaal voorzien van een dynamisch IP adres. Wilt u een vast IP-adres dan kunt u dit bij uw bestelling aangeven.

Onze zakelijke abonnementen zijn inclusief vast IP-adres.

Met WiFi kunt u in en rondom uw huis draadloos internetten. De kwaliteit van uw WiFi signaal is afhankelijk van tal van factoren. De afstand tot de router, de apparatuur die u gebruikt en tal van andere externe bronnen (zoals een babyfoon, omvormer voor zonnepanelen, draadloze deurbel) kunnen de kwaliteit van de WiFi beïnvloeden. Een bekabelde aansluiting met een netwerkkabel (UTP) is altijd sneller en stabieler.

Meer info of tips voor betere WiFi? Klik hier om onze WiFi tips brochure te downloaden.

Standaard leveren wij een AVM Fritz!Box router bij vrijwel al onze verbindingen. Welk type is afhankelijk van het gebied waar wij leveren. 

Ja, de internetverbinding is door ons beveiligd. Wel adviseren wij om uw PC te beschermen middels een antivirus programma. 

Gebruik van een eigen router is mogelijk. Heeft u een consumenten pakket van PLINQ dan is gebruik van eigen router mogelijk wanneer u een abonnement afneemt zonder telefonie en/of interactieve televisie. Heeft u een zakelijk abonnement dan is een eigen router altijd mogelijk. 

Om PLINQ webmail te benaderen gaat u naar: https://webmail.mijnplinq.nl

Telefonie

Ja, dit is mogelijk. Kies tijdens uw bestelling voor nummerbehoud. Wij zorgen dat uw telefoonnummer behouden blijft.

Let op; indien u naar een andere regio gaat verhuizen met een ander netnummer is dit helaas niet mogelijk. Wij vragen in dat geval graag een nieuw telefoon nummer voor u aan, met een netnummer passend bij uw nieuwe woonplaats.

Ja, dit is mogelijk. Geef tijdens uw bestelling aan dat u geen gidsvermelding wenst.

Klanten met telefonie van PLINQ betalen €0,02 per minuut voor bellen naar vaste nummers en €0,17 per minuut voor bellen naar mobiele nummers in Nederland.

Uw voicemail instellen doet u eenvoudig zelf. Raadpleeg hiervoor onze welkomstgids.

Klik hier om deze te downloaden.

Ja, dit is mogelijk. Raadpleeg onze welkomstgids om deze optie te activeren.

Klik hier om deze te downloaden.

Ja, dit is mogelijk. U kunt bij uw bestelling kiezen voor een tweede telefoonlijn met nummer. Wij kunnen tevens zorgen voor nummerbehoud van dit tweede nummer. Wilt u meer dan twee telefoonlijnen? Dit is alleen mogelijk met een zakelijk abonnement van PLINQ.

Ja, vrijwel ieder regulier telefoontoestel kunt u gebruiken voor telefonie van PLINQ. 

Televisie & radio

Is uw televisietoestel voorzien van een HDMI-ingang dan kunt u gewoon televisie blijven kijken met uw huidige toestel.

Kiest u voor interactieve televisie dan heeft u per televisie een interactieve TV ontvanger nodig. Deze kunt u bij ons bestellen.

Kiest u voor digitale televisie dan heeft u een TV nodig met een ingebouwde digitale decoder. In veel gevallen is deze ontvanger al ingebouwd in uw TV. 

Heeft uw TV geen ingebouwde ontvanger dan zijn losse decoders verkrijgbaar. 

Kiest u voor digitale televisie dan kunt u een onbeperkt aantal TV’s aansluiten. Uw televisie dient alleen voorzien te zijn van een (ingebouwde) digitale decoder. Ook wel DVB-C tuner genoemd.

Kiest u voor interactieve televisie dan heeft u per televisie een interactieve TV ontvanger nodig. Deze TV ontvanger moet op uw router worden aangesloten en deze heeft maximaal vier aansluitingen.

Dalfsen / Assendorp

Frequentie: 269.000 Network ID: 8888 Symbolrate: 6875 QAM: 256-QAM

De Kop Breed

Frequentie: 304.000 Network ID: 3000 Symbolrate: 6875 QAM: 256-QAM

HSLnet, WeConnect Waalre Boekel, LVCnet en Venray

Frequentie: 304.000 Network ID: 8888 Symbolrate: 6875 QAM: 256-QAM

Breedband Loosdrecht

Frequentie: 304.000 Network ID: 8888 Symbolrate: 6875 QAM: 256-QAM.

Bestelt u een volledig nieuw abonnement dan kunt u de extra zenders eenvoudig bestellen via ons bestelformulier. Klik hier om uw gewenste abonnement samen te stellen. Heeft u reeds een bestaand abonnement en wilt u uitbreiden met extra zenders? Mail dan uw verzoek naar klantenservice@plinq.nl. Wij streven ernaar binnen 24 uur uw bestelling te hebben afgerond. Heeft u interactieve TV van PLINQ, dan bestelt u de extra zenders eenvoudig via het menu van uw TV ontvanger.

Ja, via uw televisie ontvangt u een ruim aanbod met digitale radiozenders. 

Kiest u voor digitale televisie van PLINQ dan kunt u uw radiotuner aansluiten op de coax. U kunt uw radiotuner in dit geval blijven gebruiken.

Download hier ons analoge radiozenderoverzicht voor de juiste frequenties.

Een smartcard is alleen noodzakelijk wanneer u extra zenderpakketten heeft besteld in combinatie met digitale televisie van PLINQ. Deze extra zenderpakketten activeren wij op de smartcard. 

Om de smartcard te kunnen gebruiken dient u in het bezit te zijn van een digitale decoder of CI-module. Deze dient Ziggo gecertificeerd te zijn. 

Abonnement

U kunt uw wijziging doorgeven door te mailen naar klantenservice@plinq.nl. Heeft u liever telefonisch contact? Onze klantenservice is van maandag t/m vrijdag bereikbaar van 08.00-18.00 uur op 088-7768444.

Dit vinden wij erg jammer. Wij ontvangen graag een officiële opzegging van u. Dit kan per mail naar klantenservice@plinq.nl of per post onder vermelding van uw adres. Graag vernemen wij ook de reden van opzegging.

Wilt u opzeggen voor een familielid of bekende die is overleden? Laat het ons weten. We beëindigen dan het abonnement of zetten het op een andere naam. Geef dit door via klantenservice@plinq.nl met als bijlage een overlijdensakte.

Laat ons z.s.m. weten wanneer u gaat verhuizen en laat ons het nieuwe adres weten. Moet de verbinding opgezegd worden dan heeft u een maand opzegtermijn. Wilt u het abonnement meenemen naar uw nieuwe woning, dan kijken wij graag samen naar de mogelijkheden. Geef dit door via klantenservice@plinq.nl. Wij hebben landelijke dekking, dus kunnen vrijwel overal in Nederland leveren.

U heeft bij ons altijd een jaarcontract. Na dit jaar wordt deze automatisch maandelijks verlengd.

Afhankelijk van het gebied waar u woonachtig bent, betaalt u in sommige gebieden vastrechtvergoeding aan de netwerkeigenaar.

Zegt u uw abonnement op, dan beëindigd niet altijd automatisch de vastrechtvergoeding.

Deltafiber

Als u uw abonnement bij een dienstaanbieder hebt opgezegd, stopt de betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding niet automatisch. Wilt u het contract voor de vastrechtvergoeding opzeggen, dan kunt u contact met Deltafiber opnemen. 

• Als u in een gebied van DELTA Fiber Netwerk of Glasvezel Buitenaf woont, kunt u een mail sturen naar deltafibernetwerk@vastrechtvergoeding.nl of bellen naar 088 75 85 800.

HSLnet

Als u uw abonnement bij een dienstaanbieder hebt opgezegd, stopt de betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding niet automatisch. Wilt u het contract voor de vastrechtvergoeding opzeggen, dan kunt u contact met HSLnet opnemen. 

• Als u in een gebied van HSLnet woont, kunt u een mail sturen naar directie@hslnet.nl of bezoek www.hslnet.nl/contact

 

Facturatie

U kunt uw wijziging doorgeven door te mailen naar klantenservice@plinq.nl of ons per post te voorzien van een machtiging automatisch incasso. Vermeld hierbij uw klantnummer, adresgegevens, tenaamstelling en uw oude- en nieuwe rekeningnummer.

Maandelijks ontvangt u de factuur per mail of per post. Hier kunt u de specificatie vinden van de factuur en eventuele belkosten.

U kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen of per mail een verzoek sturen naar klantenservice@plinq.nl met de facturen die u opnieuw wenst te ontvangen.

De abonnementskosten betaalt u een maand vooruit. Dit houdt in dat wanneer uw abonnement bij ons halverwege de maand start u in sommige gevallen een eerste factuur ontvangt voor de periode van 1,5 maand. Daarnaast ziet u op de eerste factuur ook eventuele activatiekosten, installatiekosten en/of borg. De eerste factuur kan hierdoor hoger uitvallen dan u wellicht verwachtte.

Bestelling

Dit is afhankelijk van de situatie. Is de (glasvezel)aansluiting al in de woning, dan kunnen wij over het algemeen vrij snel opleveren (binnen 14 dagen). Moet de aansluiting nog gerealiseerd worden, dan duurt dit mogelijk langer.

Nadat u de bevestigingsmail van PLINQ heeft ontvangen, heeft u 14 kalenderdagen bedenktijd. Dit is wettelijk bepaald. Binnen deze periode kunt u zonder kosten afzien van de bestelling en deze alsnog annuleren. 

Dat kan. U kunt uw gewenste wijziging telefonisch of per mail -via klantenservice@plinq.nl- doorgeven.

Overstap

Kiest u voor de overstapservice dan helpen wij u bij het opzeggen van uw huidige abonnement. Wij zijn aangesloten bij het landelijke overstapplatform voor Nederlandse providers. Via dit platform regelen wij eenvoudig de overstap.

Heeft u een zakelijk abonnement dan dient u helaas zelf op te zeggen. Abonnementen bij Canal Digitaal kunnen wij helaas ook niet voor u opzeggen.

Wanneer u als klant van PLINQ kiest voor de basisinstallatie, dan komt onze monteur de gekozen diensten bij u thuis installeren. Afhankelijk van het gebied waar u woonachtig bent is de basisinstallatie inbegrepen of kunt u deze optioneel kiezen. De kosten voor een basisinstallatie bedragen €55,00.

Afhankelijk van het door u gekozen pakket, bestaat de basisinstallatie uit:

  • Installeren van uw nieuwe modem/router: het modem/router wordt geïnstalleerd bij het signaalovername punt of de (glasvezel)converter.
  • WiFi beschikbaar maken: WiFi wordt beschikbaar gemaakt op maximaal drie apparaten in huis (laptop, tablet of smartphone).
  • Telefonie beschikbaar maken op uw vaste telefoontoestel*: de monteur zorgt dat u weer kunt telefoneren met uw vaste telefoontoestel. Wij installeren maximaal één telefoontoestel per gekozen gesprekskanaal.
  • TV digitaal instellen*: indien u heeft gekozen voor digitale televisie (DVB-C), dan worden maximaal twee TV toestellen digitaal aangesloten en ingesteld.
  • Interactieve TV installeren*: indien u heeft gekozen voor interactieve TV, dan worden de gekozen interactieve tv ontvanger(s) middels een HDMI kabel aangesloten op uw TV toestel.
 

* Let op: om de basisinstallatie succesvol te kunnen uitvoeren, gaan wij er vanuit dat de juiste binnenhuisbekabeling aanwezig is. U bent als klant zelf verantwoordelijk voor deze binnenhuisbekabeling, tenzij er voor gekozen is het meerwerk door de monteur van PLINQ te laten uitvoeren.

Wilt u meerwerk laten uitvoeren of extra apparaten in huis laten aansluiten door onze monteur? Informeer dan naar de mogelijkheden om meerwerk te laten uitvoeren.

Lees voor de volledige voorwaarden ons installatie reglement. Klik hier om deze te downloaden.

Ontvangt u van ons een doe-het-zelf pakket, dan sturen wij de benodigde apparatuur behorende bij de door u gekozen diensten per post aan u toe.

Het pakket bevat de benodigde apparatuur, die wij al zo goed mogelijk hebben voorbereid voor gebruik. Met de bijgevoegde welkomstgids gaan wij er vanuit dat u eenvoudig zelf de basisinstallatie kunt uitvoeren. Stapsgewijs helpen wij u door de installatie heen.

Onze doe-het-zelf pakketten worden geleverd inclusief 100% installatiegarantie.

Lees voor de volledige voorwaarden ons installatie reglement. Klik hier om deze te downloaden.

Als onderdeel van onze doe-het-zelf pakketten bieden wij 100% installatiegarantie.

Dit houdt in dat wanneer u er niet uitkomt, u in eerste instantie altijd telefonisch terecht kunt bij onze technische klantenservice. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn dan sturen wij kosteloos een monteur langs die de basisinstallatie voor u zal uitvoeren.

Let op; om de doe-het-zelf installatie succesvol te kunnen uitvoeren gaan wij er vanuit dat de juiste binnenhuisbekabeling aanwezig is. U bent als klant zelf verantwoordelijk voor deze binnenhuisbekabeling.

Lees voor de volledige voorwaarde ons installatie reglement. Klik hier om deze te downloaden.

Of u het e-mailadres kunt behouden is afhankelijk van het soort e-mailadres. Heeft u een zogenaamd providergebonden mailadres (@home, @kpnmail, @ziggo) dan komt deze te vervallen zodra u de diensten bij deze provider opzegt. Heeft u een onafhankelijk e-mailadres (@gmail, @outlook, @live, @hotmail) dan kunt u deze gewoon behouden. 

Wanneer u extra werkzaamheden wilt laten verrichten om onze diensten in gebruik te kunnen nemen, kan er gekozen worden voor meerwerk. Hierbij kan gedacht worden aan het laten leggen van een kabel, het wegwerken van kabels of het aansluiten van extra apparatuur zoals WiFi repeaters of extra accesspoints.

Tijdens het plannen van de overstap of monteursafspraak kunt u hiervoor kiezen. De werkzaamheden worden afhankelijk van het gebied waar u woonachtig bent uitgevoerd door onze eigen monteur of een monteur van een externe partner.

Wilt u meerwerk laten uitvoeren informeer dan naar de mogelijkheden en tarieven.

Lees voor de volledige voorwaarden ons installatie reglement. Klik hier om deze te downloaden.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de diensten van PLINQ adviseren wij u zorgvuldig aandacht te besteden aan de juiste binnenhuisbekabeling. Gebruik van de juiste kabel is van essentieel belang om het optimale uit uw verbinding te kunnen halen. Daarnaast is kwaliteit van de bekabeling tevens van belang.

Daarom adviseren wij u graag bij de juiste keuze voor bekabeling:

Coaxkabel

De coaxkabel, ook wel TV kabel genoemd zorgt ervoor dat u TV kunt kijken in combinatie met digitale TV (DVB-C) van PLINQ.  Heeft u voor digitale TV gekozen dan dient u de TV middels coaxkabel aan te sluiten op de glasvezel converter of het modem.

Een goede coaxkabel:

  • Is minimaal 7 millimeter dik.
  • Dient één geheel te zijn; connectoren en kabel gaan in elkaar over en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
  • Dient niet te lang te zijn. Is de kabel langer dan 10 meter, dan kan een versterker nodig zijn. 


Connectors en splitters:

  • Connectors zijn de pluggen aan het einde van de coaxkabel. Hiermee zit de kabel bevestigd aan uw TV of decoder.
  • Splitters zijn verdelers om meerdere TV’s aan te sluiten.
  • Zorg dat connectors en splitters goed vast zitten aan de coaxkabel.
  • Connectors dienen heel te zijn en volledig rondom de coaxkabel bevestigd te zijn.
  • Splitters dienen volledig van metaal te zijn.
  • Alle aansluitingen op de splitter dienen in gebruik te zijn. Niet in gebruik? Dek dan de niet gebruikte aansluiting af.

 

Netwerkkabel

Een netwerkkabel, ook wel internetkabel genoemd, is bedoeld om uw apparatuur die bekabeld aangesloten dient te worden op het internet, van internet te voorzien.

Met een bekabelde internetverbinding zult u altijd de maximaal haalbare snelheid behalen, mits gebruik gemaakt wordt van de juiste bekabeling.

Een goede netwerkkabel:

  • Is minimaal categorie 5e of 6 UTP.
  • Lengte van de kabel mag niet meer dan 100 meter bedragen.
  • Kabel dient van volledig koper te zijn.