De aanleg van glasvezel: Wat kunt u verwachten?
De aanleg van glasvezel in Nederland gebeurt in hoog tempo. PLINQ is nauw betrokken bij verschillende initiatieven voor de aanleg van glasvezel. Momenteel hebben wij bijvoorbeeld succesvol een campagne afgerond in Helmond (binnenstad) en de kern van Schijf (Gemeente Rucphen). In beide gebieden wordt momenteel gestart met de aanleg van de glasvezel.
Wat betekent dit voor u? In dit blog zullen we u duidelijk uitleggen hoe de aanleg in zijn werk gaat, wat voor kosten er bij komen kijken en hoe de overstap naar een nieuwe provider gaat.
De aanleg, hoe gaat dit in zijn werk?
De aannemer krijgt opdracht van de netwerkeigenaar om de aanleg van het glasvezelnetwerk te verzorgen. Deze aanleg neemt afhankelijk van de grootte van het gebied soms wel enkele jaren in beslag. Er worden duizenden kilometers geul gegraven en glasvezelkabel in de grond gelegd.
Tijdens de civiele werkzaamheden wordt in de hoofdgeul de glasvezelkabel in alle straten gelegd. Hierbij wordt rekening gehouden dat iedere woning zijn eigen glasvezelaansluiting krijgt. In eerste instantie wordt de glasvezel op rol gelegd en gereserveerd voor iedere woning.
Wanneer de civiele werkzaamheden zijn afgerond wordt door een speciaal team ( in dienst van de aannemer) de huisaansluiting gerealiseerd. Dit wordt ook wel hassen genoemd. Tijdens het realiseren van de has wordt in overleg met de bewoner (vaak wordt de situatie vooraf bekeken door een schouwer) de glasvezel tot in de woning gebracht.
Wanneer de glasvezel in de woning aanwezig is wordt deze afgemonteerd met een FTU (Fiber Termination Unit). Dit is in feit de koppeling tussen buiten en binnen.
Als laatste stap in het aanlegproces wordt in de wijkcentrale de glasvezel afgemonteerd, getest en gemeten. De provider krijgt groen licht dat oplevering van de diensten kan worden gestart.
De aanleg gratis of eenmalige aanlegkosten?
Of de aanleg van glasvezel gratis is of dat een eenmalige bijdrage noodzakelijk is, is afhankelijk van het gebied waarin u woonachtig bent.
In sommige gevallen is afname van een abonnement bij één van de providers een vereiste of zijn de aanlegkosten zijn hoog dat een eenmalige bijdrage wel noodzakelijk is.
Aanleg afgerond, wat is het vervolg?
Is de aanleg van de glasvezel op uw adres afgerond? Dan neemt uw provider contact met u op om de overstap te plannen.
Wij kunnen assisteren bij het opzeggen van uw huidige abonnement en plannen samen met u de overstap naar de glasvezel.
Meer weten over de overstap? Ga naar www.plinq.nl/overstapservice.
Deel dit bericht:
- Maximale keuzevrijheid
- 100% installatiegarantie
- Persoonlijke service